Vecka 18.

Kroppen: Nu är det vanligt med det rutinmässiga ultraljudet. Barnmorskan visar ofta hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet som förkortas BF. Att man väljer just den här tidpunkten för ultraljud beror på att foster är relativt lika i storlek under denna period, foster kan sedan växa i snabbare eller långsammare takt.

Fostret: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Egna anteckningar:
Ja nu e det bara 20 dagar kvar sen e man halvvägs, känns verkligen jättekonstigt. Jag känner inte så hemskt mkt av graviditeten, kanske e det för att jag redan har 2 barn och massor att göra hela tiden. Med Noel hade jag redan mage, i 5:e månaden men nu.. javisst lite mage e det ju men inte alls en "gravidmage" Ser mest ut som en tjockismage.
Jag mår bra, har lite ont i ryggen men de e nog för att jag slitit en del denna veckan.. Jag har gått upp 0,8kg inte alls mkt, men jag tänker som så, man har lite att ta av.. ha ha ha.. Har ännu inga särskilda MÅSTEN, inget jag måste äta eller så, e just nu tokig i alla slags frukter men de e inget direkt måste..
Men Noel käkade jag 1 kg coqtailtomater på kvist varje dag.. Men det kan jag aldrig tänka mig att jag skulle göra nu, e inte speciellt förtjust i tomater nu om man säger så.. Allt känns bra så här långt, hoppas åxå at det fortsätter så här, NU längtar man efter riktiga sparkar..



Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?