Vecka 20 (imåndags)

Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar..

Egna anteckningar: Att halva tiden har gått e helt ofattbart, vart har den tiden tagit vägen..
Nu känner jag verkligen sparkar o rörelser där inne, de e mysigt.. Dom blir fler och kraftigare för var dag och på så vis påminns man ju om vad som faktiskt sker, har nog inte riktigt fattat ändå. Om 4½ månad e vi 5 i familjen..
Annars mår jag bra, har lite känningar i ryggen o så e jag TRÖÖTT så nu får jag nog bege mig till Apoteket o köpa järntillskott.. Då hoppas jag att jag kan bli lite piggare, nu längtar jag efter vårsolen så man slipper gå runt som en blekfis..
  Karolina  

Hej

Oj, är du redan halvvägs. Det går ju jätte fort.

Sitter och har det lite lugnt. Axel sover efter en långpromenad och Maja är på dagis. Ska passa på att installera scype på datorn. Har skickat en webkamera till mamma i födelsedags present. Känns som det kan vara lättare för Maja att ha kontakt med dom när hon kan se och inte bara höra. Hon tycker inte att det är så roligt att prata i telefon. VI har pratat om det jätte länge men nu ska det äntligen bli av.

Låter jätte kul men en tjej kväll på clematis, följer jätte gärna med.

Ska försöka ringa dig i veckan.



Krama

Datum: 2009-03-04 / Tid: 10:47:17
URL/Blogg:
  Jaqueline  

Halva tiden! Jag vill me börja känna sparkar! men nej nej, jag blir bara tjock istället!

Jag fick rådet att köpa Mitt Val Kvinna istället för rena järntabletter... Det är folsyra och järn och allt möjligt i dom, och bättre för magen än dom hemska hemska järntabletterna! Hälsa hem!

Ha det gott. kram!

Datum: 2009-03-04 / Tid: 12:40:06
URL/Blogg: http://whistle.blogg.se/
  jojjo  

Karolina..

Ja nu e de halvtid, känns skönt men ändå känns det nästan som att tiden går för fort.. Jag hänger inte alls med denna gången det bara sker..

O va kul då kan dom ju prata ofta o se varann åxå perfekt ju..

Det kanske man ska skaffa sig till Karin eller hennes data klarar nog inte sånt va?

Ja en tjejkväll kan vi ju behöva, ha ha

Undrar om man behöver boka bord.. De e ju så mkt folk just den veckan..

Ne nu har jag suttit här alldeles för länge..

JA, de vore kul o höras i veckan, så kanske vi kan planera lite.. Vilken dag som skulle passa er bäst o ses när ni e här.. Vi kommer allafall på Majas kalas den 25.e Ha de bra.. kram kram

Datum: 2009-03-05 / Tid: 10:14:44
URL/Blogg: http://johannaandthefamily.blogg.se/
  jojjo  

Jaqueline...

Tack för tipset då ska jag kolla upp dom idag, Ja järntabletterna smakar verkligen pecka..

ha ha tror inte du e så himla tjock.. knäppis, de bara känns så, det gör dt nog för alla innan magen kommer man e bara plufsig..

ha de..kram kram

Datum: 2009-03-05 / Tid: 10:16:26
URL/Blogg: http://johannaandthefamily.blogg.se/



Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?