Fredag- en heltrevlig dag..

Igår började vi dagen med att gå till skogen o plocka blåbär.... Alltså vårat ställe vi hade förra året gjorde oss inte besvikna.. FASEN vad blåbär där var.. Det var ett hav av bär man skulle kunnat plocka hur mycket som helst men jag tror vi kom hem med ca 5 liter.. O då plockade vi i ca 1,5 timme..
Vi avslutade turen med en fika.. Sen gick vi hemmåt o ganska så direkt åkte jag, mamma o Tim in till stan o handlade.. Vi var på Bolaget o köpte lite Rosévin o en flaska vitt o en flaska rött, o sen en del Öl till männen.. Sen åkte vi in till Hajen o handlade god mat..

När vi kom hem satte vi igång med matlagningen.. Vi förberedde det mesta o sen gick vi o duschade o fixade oss lite innan gästerna kom...

Kl 18 ca kom alla hit o vi dukade o drack Rosé o tjötade lite..
Vid 19 käkade vi o det var riktigt gott.. Vi gjorde 2 nya grejer igår, hittade recept i en tidning jag köpte.. Riktigt bra blev det.. Det var en fantastisk sommarkväll och det gick att sitta ute länge. Efter maten gick vi in o drack kaffe o åt dessert..  Vaniljpannacotta med bärsås och nyplockade blåbär..

Vi slöade i soffan resten av kvällen, drack lite vin o tjatade.. Det var en riktigt trevlig kväll...
Kom i säng vid 01.3o så idag e man lite trött men det är inte så farligt...

Allafall ska jag dela med mig av ett recept vi testade igår.. Det var sååååå gott..

Broccoli-sallad

Broccoli
Blomkål
Bacon
Paprika
Tomat
Gräslök

Denna är väldigt lätt, vi la till några ingredienser, blomkål och paprika.
Vi la broccolin i kokande vatten i 1 minut, sen gjorde vi samma sak med blomkålen och sen la vi allt i en gryta med iskallt vatten och så fick det stå så tills allt annat var klart.
Baconen knaperstekte vi och la i en sil så allt fett rann av, sen halverade vi tomaterna och kärnade ur dom och strimlade dom, o så gjorde vi samma sak med paprikan, gräslöken hackade vi.

Sen häller man av broccolin och blomkålen (om man vill ha det) och la det i en stor skål och blandade alla ingredienser tillsammans- FÄRDIGT..

Hur mycket man ska ha det är väl lite beroende på hur många man är, men vi hade 3 broccolihuvuden och ett blomkålshuvud, 500 g bacon, 3 tomater- stora och en röd paprika.
Detta räckte och blev över till oss igår - 7 personer.

PROVA den, det var RIKTIGT gott!!

Jo.. jag köpte Lantliv- Mat & Vin nr 2 2010.
Där finns mängder med goda recept, inte alls komplicerade och som jag tycker något för alla.. Detta numret var mkt inriktat på grillning..
Så det är ett tips åxå, köp den tidningen om ni behöver inspiration.. Jag tror att jag ska prenumerera..

Tog inte många bilder igår, fick skäll av min brorsa som tycker att jag e framma alldeles föör mkt med kameran.. O så glömde jag av det...

Men några har jag allt ;-)

I skogen..





Kvällen..

Här kommer mamma med tomater från våran egna planta..



Helena, Svea o Melwin..



Anki o Noel o Tim..




Grillmaster...



Ja o Tiiim..



Melwin målar ute på gräsmattan...



Hela möblemanget fick flytta ut..



Äntligen mat...








Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?