VECKA 29..

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Egna Anteckningar:
Harregud e de bara 11 veckor kvar, snart får vi sniffa på vår bebis.. Så mysigt det känns o man blir lycklig av att tänka på att ligga på BB med sin nyfödda krabat o vara såå nykär i den lill*..
Imorgon e det dags för ett besök på MVC, ska bli skönt o få prata lite o se om vi kan göra nåt åt min ryggvärk, kanske dags att träffa läkaren.
Denna månaden e det bara 1 besök hos BM men i juni har jag 2 tider o i juli 4 tider, o sen har jag en tid i augusti åxå, men den hoppas jag att vi kan avboka..
Det kommer att gå undan nu.
Magen växer men den e ändå inte jättestor, jag e mkt mindre nu än vad jag var me Noel o Melwin, imorrn får jag veta om jag följer kurvan bra..
O det mysigaste som finns, lyssna på det lilla hjärtat..
Just nu känns det bara bra, de e lite tråkigt o vara orkeslös, att jag får lida för varje ansträngning jag gör..
Jag har en omtänksam man som ser till att jag vilar, att jag inte tar ut mig, ibland blir jag nästan sur för att jag inte får göra nåt, men innerst inne vet jag att han har rätt, de e svinjobbigt o ha å ont så man får släpa sig själv upp för trappan på kvällarna..
Liseberg var droppen...
Jag får ta igen allt sen, när bebis e ute blir jag förhoppningsvis av med ryggvärken ganska så snabbt, så var det med Noel allafall..
Det jag har tur med denna graviditeten e att jag inte haft så mkt huvudvärk, med Noel hade jag det dagligen..
Så 11 veckor kvar.. det känns verkligen underbart...



Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?