Mera Jul..



Mintkyssar

Johans mintkyssar

Förberedelsetid: 20 min

Färdigt på: 1 tim

Ingredienser

6 6 dl socker
2 2 dl vatten
2 2 msk glykos
15 15 droppar pepparmintsolja
80 80 g smät choklad

Gör så här

1. Smält socker, vatten och glykos. Använd gärna en termometer och en kopparkastrull så går det snabbare att komma upp i rätt temperatur; 120 grader.

2. Tillsätt pepparmintsolja och häll ut massan på bakplåtspapper, stenhäll eller silikonduk. Rör runt så att det kommer in luft i smeten. Den ska bli grynig.

3. Värm sedan massan igen i vattenbad. Klicka upp på stenhäll eller bakplåtspapper.

4. Smält chokladen i en skål ovanför ett vattenbad. Gör små klickar i mitten på varje sockerplatta. Låt stelna.


Mjuk Nougat


Mjuk nougat

Förberedelsetid: 10 min

Tillagningstid: 10 min

Färdigt på: 1 tim

Ingredienser

100 100 g mandel
50 50 g hasselnötter
2.32 2.32 dl strösocker
80 80 g mörk choklad

Gör så här

1. Sätt ugnen på 160 grader. Skålla mandeln. Lägg mandel, nötter och socker i en eldfast form och ställ in i ugnen. Låt stå tills det är gyllenbrunt och rör då och då. Låt svalna i rumstemperatur i 5 minuter.

2. Hacka chokladen och blanda med nöt-mandel-sockerblandningen i en mixer. Mixa någon minut. Häll massan i en form med plastfilm i botten. Kyl den och skär sedan i bitar.


Brända Mandlar

Brända mandlar

Förberedelsetid: 15 min

Färdigt på: 15 min

Ingredienser

1 strut
250 250 g skalad hel mandel
3 3 dl florsocker
1 1 dl florsocker till separering

Gör så här

1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.

2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.

3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.

4. Låt svalna och fyll upp i pappersstrutar.


Alla recept från www.recept.nu




Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?