VECKA 25...

Kroppen: Placeringen av livmodern är vid denna tidpungt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på MVC för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 140-150 och hjärtljudet låter som en galloperande häst.

Barnet: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Om man misstänker för tidig födsel kan mamman få cortisonbehandling för att påskynda lungutvecklingen. När barnet är fött måste det sedan behandlas på neonatalavdelning tills lungorna är färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade.


Egna anteckningar.
Vecka 25.. Redan? Magen växer nu, det stramar o svider i skinnet nu för den växer, hoppas verkligen jag slipper bristningar denna gången åxå. Smörjar magen med barnolja massor..
Hade det inte vart för min rygg så hade graviditeten vart väldigt lätt, men det ryggonda får mig på dåligt humör, det gör så satans ont, kanske för att jag inte hunnit muskla mig efter graviditeten med Noel, sen att jag bär omkring på Noel gör inte saken bättre..
Hur det känns i ryggen går inte beskriva..
Pratade med BM o bebisen ligger väldigt långt ner o långt bak.. Så e det ofta den 3.e graviditeten. Man får se frammåt, man vet att när bebisen e där, på min mage o skriker o tittar på mig första gången, skulle man kunna göra precis vad som helst för den lille krabaten som man direkt älskar obeskrivligt mycket..
DÅ E DET VÄRT ALLT BESVÄR... LÄTT..




Namn:

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?